A szabadúszó vállalkozásom első éve (2017-t írunk - a szerk.) hamarosan a végéhez közeledik, ami tökéletes időszak arra, hogy áttekintsem az eddigi eseményeket. 2017 rendkívül tanulságos év volt számomra. Összegyűjtöttem 12 tanácsot azoknak, akik most veszik a bátorságot, hogy belevágjanak egy one-man-show-ba. Ez a cikk elsősorban azoknak szól, akik üzleti vállalkozást szeretnének építeni.
Bár az eredeti cikk közel 10 éve jelent meg Mediumon, a tartalma a mai napig megállja a helyét.
A döntés
2016-ban döntöttem úgy, hogy HR tanácsadóként és IT recruiterként elindítom a saját vállalkozásomat. 1-2 éve már tervezgettem, legalábbis gondolatban. Újabb munkaviszony helyett megérett bennem az elhatározás, hogy önálló útra lépek. Nem volt üzleti tervem vagy ilyesmi, pusztán a tudásom, a tapasztalatom, kapcsolati hálóm és egy adószám. Megtakarításom csak néhány hónapra volt, de ez abban a pillanatban nem izgatott. Tudtam, hogy ha még egyszer elhelyezkedem alkalmazottként, csak tovább halogatom a döntést. Pont a 30. születésnapom mondtam fel a munkahelyemen - sorsszerűnek éreztem az időzítést, hogy most kezdődik valami új.
2017 januárjában nem csináltam semmit. Egyszerűen pihenésre volt szükségem. Februárban kezdtem el dolgozni, de az én szakmámban egy szerződés aláírásától a bevételig 3-12 hónap is eltelhet. Mire elérkezett a tavasz, éjszakánként már forgolódtam, és fájni kezdett a hátam is. Április végén kezdtem látni némi fényt az alagút végén. Ehhez kapcsolódik az első tanácsom:
No. 1. Akkor indíts vállalkozást, ha van elegendő megtakarításod.
... Vagy valamilyen passzív bevételed. Megspórolhatsz magadnak néhány álmatlan éjszakát. A bizonytalanság, egzisztenciális szorongás pedig pszichoszomatikus tünetekhez vezethet. Ráadásul, ha a mindennapi megélhetés nehézségei miatt szorított helyzetbe kerülsz, ismét alkalmazottként fogod találni magad rövid idő alatt.
Az üzleti terv
Már említettem, hogy nem volt üzleti tervem, amikor belevágtam. Emiatt menet közben kellett kitalálnom, mit hogyan lenne célszerű csinálni, miközben már szerződéseket írtam alá és dolgoztam. Ez messze nem ideális.
No. 2. Legyen üzleti terved, mielőtt belevágsz a vállalkozásba.
Januárban én még csak gondolatban tudtam tervezni. Fáradt voltam ahhoz, hogy lépéseket tegyek. tudtam hogy szükségem lesz engedélyre a tevékenység végzéséhez (a munkaerő-közvetítés végzettséghez és engedélyhez kötött tevékenység), ügyfelekre, árképzési stratégiára, angol és magyar szerződésekre, könyvelésre, weboldalra, adatbázisra, feladatkezelő app-ra és még sok minden másra. Egyszerre kezdett tornyosulni minden, amit elkerülhettem volna egy jól átgondolt üzleti tervvel.
A tervezés során alapvető kérdésekre illik válaszolni:
- Mi a víziód? Miért csinálod ezt az egészet?
- Milyen értékek mentén dolgozol? Miben hiszel?
- Hogyan fogod a pénzügyeidet kezelni?
- Minek kell megfelelned jogilag?
- Kiknek szeretnél értékesíteni?
- Mi a szolgáltatásod, terméked?
- Mit és hogyan szeretnél kommunikálni magadról?
- Hogyan látod magad 1-5-10 év múlva?
- Milyen bevételre számítasz az első három évben?
- Ki támogathat téged? Kik lehetnek az együttműködő partnereid?
Az üzleti vállalkozás fő területei: termék- és szolgáltatásfejlesztés, marketing, értékesítés, üzletfejlesztés, napi operáció.
Fontos, hogy írj le mindent, hogy tudj mihez nyúlni, amikor kezdesz elveszni.
A magány legyőzése
Korábban természetes volt számomra, hogy csapatban dolgozom, és van egy főnököm, aki meghozza a végső döntéseket. Továbbra is igényem volt a közösségre, így elkezdtem törekedni egy támogató közeg kialakítására. Segíthetnek a családtagok, barátok, korábbi munkatársak a szektorból, hasonló helyzetű vállalkozók, illetve más szakmák képviselői is, akik kapcsolódnak a tevékenységhez. Volt kivel megbeszélni az ötleteimet és elakadásaimat, így már nem éreztem magam annyira egyedül.
No. 3. Alakíts ki egy támogató közeget, akik szakmailag és lélekben is melletted állnak.
Előbb-utóbb magányosnak érezheted magad, ezért érdemes készülni rá, különösen akkor, ha introvertáltabb személyiség vagy, vagy a szakmád nem ügyfél-orientált.
Célok kitűzése
Április végére már kiállítottam néhány számlát, amivel időt nyertem az előre tervezéshez. Amíg a Maslow alján léteztem, nem voltam képes tisztán gondolkodni.
Először is, májusban megszereztem a munkaerő-közvetítési engedélyemet, ami a tevékenységem végzésének feltétele. Itt volt az ideje, hogy S.M.A.R.T. célokat tűzzek ki magamnak. A S.M.A.R.T. a
- Specific (konkrét)
- Measurable (mérhető)
- Achievable (elérhető)
- Relevant (releváns)
- Time-based (idő-alapú)
szavak rövidítése. Fejvadászként az én releváns célom az volt, hogy az év végéig n számú elhelyezésem legyen. A célszám egy megalapozott becslés volt, amely a korábbi fejvadászként szerzett tapasztalataimon alapult.
No. 4. Tűzz ki magad elé célokat.
Cél nélkül a napjaid szétfolynak, kaotikussá váltak. A célok keretet adnak: könnyebb strukturálni a napjaidat, priorizálni. Lesz mihez tartani magad. Ez lesz saját magad motiválásának egyik eszköze is.
A mumus: pénzügyek
A pénzügyek minden vállalkozás alapját képezik, akár tetszik, akár nem. Gondolkodj előre, és kezdd el összeírni minden tervezett és realizált bevételedet, az összes folyamatos és eseti költségedet, illetve folyamatosan vizsgáld felül a számaidat.
Néhány kérdés, amire jó, ha van válaszod:
- Mennyi munkát tudsz egyedül elvégezni, és mennyi lehet a maximális bevételed (pl. óradíj alapon)?
- Mennyi idő telik el egy új ügyféllel való kapcsolatfelvételtől a bevételig?
- Hogyan, mi alapján alakítod ki a díjadat?
- Milyen költségekre számíthatsz?
- Mennyi pénzre van szükséged a megélhetéshez?
- Mennyi pénzt tudsz félretenni?
- Mennyi pénzt tudsz visszaforgatni a vállalkozásod fejlesztésére?
Maradj realista és legyél őszinte magaddal. Szükség szerint fordulj szakértőhöz. Tudom, hogy a pénzügyek és a matek sok ember számára mumus.
No. 5. Ne csak a NAV kedvéért vezess nyilvántartást a pénzügyeidről.
Még, ha ez csak egy Excel vagy Google Sheet, szükséged lesz rá. Nagyvállalatok működnek Excel-táblázatokkal, neked sem kell túlbonyolítani. Viszont legyél pontos és alapos.
Az anyagiakkal kapcsolatban még egy dolgot elég gyorsan megtanultam.
No. 6. Csak azzal a pénzzel számolj, ami már a bankszámládon van.
Az egyik első ügyfelem egy induló vállalkozás volt. Bár jól indultak, majdnem csődbe mentek. Megtanultam, hogy egy kiállított számla nem jelent még semmit, és el fog jönni az a pont, amikor ügyvédhez kell fordulni. Csak arra a pénzre számíthatsz, ami már a bankszámládon van. Tartsd ezt észben, és ne vegyél jegyet Thaiföldre csak azért, mert aláírtál egy szerződést.
Mindennapi működés
Ahhoz, hogy végezni tudjam a munkám, sok egyéb dolgot is létre kellett hozni. Rendszereket és folyamatokat kellett magam köré építeni. Tisztában voltam azzal, hogy nem vagyok képes mindent egyedül elvégezni. Minden vállalkozás más, de van három tanácsom, amit bárki megfogadhat.
No. 7. Szervezz ki mindent, ami csak lehet.
Ne sajnáld a pénzt olyan dolgokra, amikhez nem értesz. Én nem vagyok könyvelő, jogász, fordító, webfejlesztő és soha nem is leszek. Ezek voltak az első olyan területei a vállalkozásomnak, amikor megbíztam szakértőket és kiszerveztem feladatokat, mint például különböző szerződések megszövegezése, lefordítása, a weboldalam elkészítése vagy az adóbevallásom elkészítése. Ezzel rengeteg időt spóroltam meg, és ami még fontosabb: lehetőséget biztosítottam magamnak arra, hogy azzal foglalkozzak, amihez értek és amiből bevételem származik. Tim Ferris The 4-hour workweek című könyve alapmű a témában. Itt egy Youtube összefoglaló 6 percben a szerzőtől:
No. 8. Alkalmazd az agilis szemléletet.
Szuper volt, hogy lett egy éves célom, ami a szemem előtt lebegett. Más részről úgy éreztem magam, mint egy - gamer kifejezéssel élve - "boss fight" közepén. Az éves célom megvalósításában az agilis szoftverfejlesztés alapelvei inspiráltak. Úgy döntöttem, hogy negyedéves céljaim lesznek, havi és heti célokra bontva. Azzal, hogy a NAAAAGY célomat kisebbekre bontottam, hamarabb jöttek az eredmények, sikerek. Ez ebben a formában kezelhetőbb és motiválóbb lett. A tervezés jó dolog, de azt is megtanultam, hogy néha iterálni kell. Jön egy új ügyfél, esetleg kiesem a munkából... bármi megtörténhet, de igyekeztem tartani magam a heti sprintekhez és arra fókuszáltam.
A fentieken túl minden reggel összeírom az aznapi teendőimet, és nap végén átnézem, mi maradt meg. Ez segít fókuszban tartani a napomat. Valójában ez egy post-it, amit a reggeli kávé mellett megírok. Ha egy post-it nem elég az összes napi feladatomra, akkor valószínűleg túltoltam a biciklit. Használhatsz post-it-et, feladatkezelő alkalmazást, kézzel írt bullet journalt, bármit, ami neked kézre áll, csak csináld! A hatékonyságod, és végső soron a bevételed is azon múlik, mennyire tudsz tudatos, szervezett és fókuszált maradni.
No. 9. Tájékozódj, olvass és élj az ingyenes forrásokkal.
Az interneten szinte már minden kérdésre találsz választ. Használd! Felesleges újra feltalálni a kereket. Keress válaszokat, mielőtt napokat töltenél azzal, hogy megoldást találj olyan problémára, amit már előtted megoldottak a történelemben.
Olvass, olvass, olvass és használj ingyenes forrásokat (e-book, online kurzusok) önfejlesztésre, új ismeretek megszerzésére.
Munka - magánélet
A magánéleted egyensúlyban tartása, amikor otthonról dolgozol és magadért vagy felelős, nem könnyű, de tudatossággal ez is kezelhető. Tervezéskor vedd figyelembe a szabadidőd is. Amikor átgondolom a teendőimet és megtervezem a hetemet, belekalkulálom a szabadidős tevékenységeimet, és minden mást, ami sürgős és/vagy fontos.
A kikapcsolódás nem sürgős, de nagyon fontos dolog. Tudatosan iktass be rá időt. Évekbe telt, mire megértettem a pihenés fontosságát. Nem tudtam kikapcsolni - mindig tennem kellett valamit, bármit. Fájdalmas lecke volt a szó szoros értelmében. Nem egészséges dolog. Szóval, pls pls pls...
No. 10. Mindig szánj időt kikapcsolódásra.
Önfejlesztés
A vállalkozás bizonyos jellemvonásokat igényel, mint az ellenállóképesség, rugalmasság, magabiztosság és hidegfejűség. Az élet minden nap kihívások elé állít. Mindig lesznek akadályok. Mindig lesznek, akik szerint nem jó, amit csinálsz. lesznek napok, amikor megkérdőjelezed magad. Tényleg ezt akartad? Mi a francnak csinálod még? Miért nem tudsz dolgozni egy cégnél biztos havi fizetésért?
No. 11. Ha elakadtál, kérj segítséget.
Beszélj a barátaiddal, a családoddal. Keress fel egy coach-ot, egy mentort vagy akár egy pszichológust, ha úgy érzed, hogy elkezdesz széthullani és iránymutatásra van szükséged. Segítséget kérni nem szégyen, sőt, szerintem bátorságra vall. Számomra azt üzeni, hogy valaki rendelkezik önreflexióval, és energiát tesz saját maga fejlesztésébe.
Én azon gondolkodom, hogy kinyomtatom és felakasztom az íróasztalom fölé Assisi Szent Ferenc imájából az alábbi idézetet:
Uram, adj türelmet,
Hogy elfogadjam amin nem tudok változtatni,
Adj bátorságot, hogy megváltoztassam,
Amit lehet, és adj bölcsességet,
Hogy a kettő között különbséget tudjak tenni.
Gyakran eszembe jutnak ezek a sorok, mert eligazítanak, hogy bizonyos helyzetekhez hogyan álljak hozzá. Ez egy vizuális emlékeztető lenne minden nap. Egyedül hajlamos vagyok túl sokat agyalni.
A szabadság felelősséggel is jár, és ehhez fel kell nőni, ha valóban a saját főnököd akarsz lenni (és esetleg idővel másoké is).
Lezárás és ünneplés
A vállalkozásom első éve (2017) az egyik legtanulságosabb év volt életemben önismereti és karrier szempontból is. Sikerült elérnem a céljaimat, és megteremtettem a vállalkozásom alapjait. Nem volt egyszerű. Hullámvasút volt ez az év: rengeteg aggodalommal, bizonytalansággal járt, de ugyanennyi örömteli és felszabadult napom is volt.
Szerencsés vagyok, hogy támogató légkörben dolgozom. Nagyon hálás vagyok az ügyfeleimnek, akik bíznak bennem, és a családomnak, barátaimnak, akik támogatták a szabadúszóvá válásom ötletét, és minden partneremnek, akik segítettek elérni a céljaimat.
Már megvan, hogy mit szeretnék jövőre, és mik a terveim Q1-re. Szeretném tovább fejleszteni a vállalkozásom. Sok minden kell még jobban csinálnom, ez világos. Szorgalmasan fogok dolgozni azon, hogy egyre jobb legyek.
Most azt tervezem, hogy az ünnepek alatt két hétig pihenek és lélekben is lezárom az évet, ünneplek. Itt van az utolsó tanácsom karácsony előtt:
No. 12. Mindig ünnepeld meg az eredményeidet.
Legyenek azok kicsik vagy nagyok, ne intézd el egy vállrándítással. Ezzel megfosztod magad a saját sikereid elismerésétől, ami önbizalmat és motivációt adhat a jövőben.
ÖSSZEFOGLALVA
No. 1. Akkor indíts vállalkozást, ha van elegendő megtakarításod.
No. 2. Legyen üzleti terved, mielőtt belevágsz a vállalkozásba.
No. 3. Alakíts ki egy támogató közeget, akik szakmailag és lélekben is melletted állnak.
No. 4. Tűzz ki magad elé célokat.
No. 5. Ne csak a NAV kedvéért vezess nyilvántartást a pénzügyeidről.
No. 6. Csak azzal a pénzzel számolj, ami már a bankszámládon van.
No. 7. Szervezz ki mindent, ami csak lehet.
No. 8. Alkalmazd az agilis szemléletet.
No. 9. Tájékozódj, olvass és élj az ingyenes forrásokkal.
No. 10. Mindig szánj időt kikapcsolódásra.
No. 11. Ha elakadtál, kérj segítséget.
No. 12. Mindig ünnepeld meg az eredményeidet.